18 Şubat 2017 Cumartesi

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları MEB Sayfa 142

Metni Anlama ve Çözümleme <https://www.blogger.com/null>
Şiirin ilişkisi nedir? Bu temayı destekleyen anahtar sözcükleri belirleyiniz.
ŞİİRİN TEMASI: YAŞAMA SEVİNCİ
Bu temayı destekleyen anahtar sözcükler: sabah, duru, billurdan, masmavi, ışıldıyor...
Şiirde uyumu gerçekleştiren öğeleri belirleyiniz. Bunların şiire katkısını misallerle açıklayınız.
Şiirde ahenk ses akışı, sözcük yineları, deyişle sağlanmıştır.
Aşağıda verdiği mısralerdeki edebî sanatları bulup şunların fonksiyonlarını açıklayınız.
a) "Bu sabah her şey billurdan gibi." TEŞBİH (Benzetme) Şiirde söyleyicinin gördüğü her şey, billura benzetilmiş. Billur'un manalarında biri "kesme cam, kristal"dir.
b) "Boy boy insan gölgeleri kımıldar / Güneşi içmiş kaldırımlarda." TEŞHİS ve KAPALI İSTİARE
Kaldırımlar şahısleştirilmiş, (tespit) kaldırımlar insana benzetilmiş, benzetilen (insan) söylenmediği amacıyla kapalı istiare yapılmıştır.
c) "Ben gülüm, ben karanfil, ben de yasemin diyor, / Renk renk kokularla çiçekler" TEŞHİS ve İNTAK sanatı
 
d) "Yemyeşil oluvermiş ağaçlar, / Bulutlara hayretinden." HÜSN-İ TALİL (Güzel namacıyla bulma sanatı) Buradaki güzel sebebi yani tabiat vakasını güzel bir amaçla ifade etmeyi siz gösterin.
Hem de bu mısralerde TEŞHİS ve KAPALI İSTİARE sanatları da bulunmaktadır.
Şiirde bulunan söyleyici kim adına hususşuyor? Söyleyicinin şiirdeki fonksiyonuni belirleyiniz.
Şiirde söyleyici, yaşama neşeyle, iyimserlikle bakan insanlar adına hususşuyor diyebiliriz.
Şiirin sistemlenişi ile ilişkisi arasında nasıl bir ilişki bulunmaktadır? Açıklayınız.
Aşağıda "Eleştirel Okuma" alanında şiir ile alakalı bir metin verilmiş. Bu metni okursanız şiirin husus bakımından sistemlenişi ile alakalı bilgi sağlayabilirsiniz.
Eleþtirel Okuma
Aşağıda, "Bu Sabah Hava Berrak" isimli şiir ile alakalı bir eleştiri metni verilmiştir. Bu makaledaki
kanaatler ile kendi yorumlarınızı karşılaştırınız.
"Şiir, kusursuz bir kompozisyonla 'sabah'la yeni günün doğuşu ile başlar ve koz mostaki (evrendeki) sistemi kuran öğeleri sırayla uyumdaki yerleri ve fonksiyonları doğrul tusunda sayarak devam eder. Mavi gök, yemyeşil ağaçlar, cıvıltılarla uçan kuşlar, karlı dağlar, içersinden nehirlar akan yeşil vadiler, bahçelerde renk renk ve tür tür çiçekler, kaldırımlarda güneşi içmiş gibi sıhhatli, mutlu, huzurlu, umutlu insanlar; erkekler, kadın lar, çocuklar... Tabiatta heyeten kusursuz organizasyonda her şey en güzel doğrultularıy la, en güzel dönemlerinde yer almış ve tüm bu oluş, insanın merkeze alındığı bir anla yışla tanzim edilmiştir."
Ramazan Korkmaz
Okuduğunuz şiirde bahsedilenları, kendi yaşamınız ya da etrafınızdeki hadise ve hallerle
karşılaştırınız. Benzerlik ya da değişikliklerı numuneylendiriniz.

Paylaş

Benzer Yayınlar

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları MEB Sayfa 142
4/ 5
Oleh